Alkeiskurssi 1

Lasten ja nuorten alkeiskurssi 1

Kurssi on suunnattu 6-16v lapsille sekä nuorille. Kurssi on suunnattu niille, jotka haluavat tutustua raviurheilun maailmaan. Aikaisempaa kokemusta hevosista tai raviurheilusta ei tarvitse olla kurssi on hyvä mahdollisuus tutustua raviurheiluun . Kurssilla tutustutaan Loviisan ravikoulun hevosiin ja -poneihin, sekä niiden kanssa toimimiseen sekä tallissa että radallla. Kurssin tavoitteena on oppia toimimaan hevosten kanssa turvallisesti sekä tutustua raviponin valjastukseen ja ajoon.

Alkeiskurssi 2

Lasten ja nuorten alkeiskurssi 2 on suunnattu yli 6-16v lapsille ja nuorille, jotka haluavat tutustua raviurheilun maailmaan. Lähtövaatimuksena kurssille on alkeiskurssi 1 tai vastaavat taidot (taidoiksi voidaan lukea ratsastus- tai muu hevostausta). Kurssilla syvennytään ponien käsittelytaitoon, opitaan ponien tavallisimmat varusteet sekä yleisimmät hoitotoimenpiteet. Kurssin tavoitteena on oppia ponin perushoidosta, itsenäisestä valjastuksesta sekä ajaa käyntiä ja hölkkää ponilla ohjatusti.

Lähtötasovaatimus: Alkeiskurssi 1 tai ratsastus- tai muu hevostausta.

Taso 1

Taso 1-kurssi on suunnattu yli 6-16v  lapsille ja nuorille, joilla on aikaisempaa kokemusta hevosista ja haluavat opetella sekä saada varmuutta ponin hoitoon, valjastamiseen ja ajoon. Kurssilla opetellaan raviponien ajamista harjoitusradalla sekä raviradalla. Kurssilla syvennytään lisäksi hevosen peruslukutaitoon, hevosen aisteihin, reaktioihin, värityksiin sekä hyvinvointiin. Kurssin tavoitteena on syventää ajo-osaamista, tunnistaa hevosen reaktioita sekä lisätä yleistietoutta hevosen hyvinvoinnista ja sen huolehtimisesta.

Lähtötasovaatimus: Alkeiskurssi 1 ja 2 taidot tai muut vastaavat taidot.

Taso 2

Taso 2-kurssi on suunnattu 8-vuotiaille ja vanhemmille lapsille sekä nuorilla, joilla on aikaisempaa kokemusta hevosista ja haluavat opetella sekä saada varmuutta ravihevosen hoitoon, valjastamiseen ja ajoon. Kurssilla harjoitellaan raviponin ajamista harjoitusradalla sekä raviradalla ryhmässä. Kurssilla syvennytään tarkemmin hevosen hoitoon, terveyden ylläpitoon, sairauksien tunnistamiseen ja perusruokintaan. Kurssin tavoitteena on oppia ajamaan raviponia varmoin ottein, hoitaa ja ylläpitää hevosen terveyttä sekä suunnitella ruokintaa.

Taso 3

Taso 3-kurssi on suunnattu yli 8-vuotiaille lapsille ja nuorille, jotka ovat suorittaneet alkeiskurssit ja tasot 1 ja 2 tai hallitsevat vastaavat asiat. Kurssilla opetellaan raviponin ajamista harjoitusradalla, raviradalla ja tallinmäen lenkillä ryhmässä tasaisella tempolla. Kurssilla syvennytään lisäksi hevosen ruumiinrakenteeseen, jalka-asentoihin, kengitykseen ja rasitusvammoihin sekä niiden hoitoon. Kurssin tavoitteena on oppia tuntemaan hevosen rakenne ja erilaiset kengitykset sekä oppia ajamaan ponia tasaisella vauhdilla.

Lähtötasovaatimus: Taso 1 ja 2 tai vastaava osaaminen.

Taso 4

Taso 4 on suunnattu yli 8-vuotiaille lapsille ja nuorille, jotka ovat suorittaneet aiemmat kurssiosuudet tai hallitsevat vastaavat taidot. Kurssilla harjoitellaan raviponin ajamista harjoitusradalla sekä raviradalla ryhmässä sekuntikellon kanssa. Kurssilla opitaan ajamaan kilpavauhtisia harjoituksia. Kurssilla syvennytään lisäksi tarkemmin varusteisiin ja kokeillaan niiden käyttöä käytännössä. Lisäksi tutustumme lihashuoltoon sekä jalkojen hoitoon. Kurssin tavoitteena on oppia tunnistamaan ja käyttämään erilaisia varusteita, tutustua sekuntikellon käyttöön ajossa sekä ymmärtää erilaisista hoitomuodoista hevosen hyvinvoinnin ylläpidon tukena.

Lähtötasovaatimus: Tasot 1-3 tai vastaava osaaminen.

Valmennuskurssi I

Valmennuskurssi on suunnattu yli 9-vuotiaille lapsille ja nuorille, jotka ovat suorittaneet tasot 1-4 tai hallitsevat vastaavat taidot. Kurssilla syvennytään raviponien perusvalmentamiseen, valmennuksen eri muotoihin ja niiden kokeiluun, ponien kuljetukseen sekä siihen, miten valmentajaksi päästään.  Kurssin tavoitteena on oppia ponien valmennuksesta, oppia ajamaan hiitti sekuntikellon kanssa sekä valmennuksen perusmuodot.

Lähtötasovaatimus Tasot I-IV tai vastaava osaaminen.

Valmennuskurssi II

Valmennuskurssi II on suunnattu yli 9-vuotiaille lapsille ja nuorille, jotka ovat suorittaneet vähintään tasot I-IV ja valmennuskurssi I tai hallitsevat vastaavat taidot. Kurssilla syvennytään raviponin valmennukseen kohti kilpailuja, harjoitellaan kilpavaljastusta ja vieraillaan raveissa tutustumassa ponivalmentajan ravipäivään. Kurssin tavoitteena on oppia ponin kilpailuttamisesta, mitä kuuluu valmentajan ravipäivään sekä valmentajan vastuu.

Lähtötasovaatimus Tasot I-IV ja valmennus I tai vastaava osaaminen.

Kilpakurssi I

Kilpakurssi on suunnattu yli 10-vuotiaille lapsille ja nuorille, jotka ovat suorittaneet ravikoulun kurssipolun vähintään valmennuskursseille asti tai hallitsevat vastaavat taidot. Kurssilla harjoitellaan kilparadalla ajamista, tutustutaan volttaamisen alkeisiin sekä siihen, miten toimitaan ponin kanssa raveissa ohjastajan näkökulmasta. Kurssin tavoitteena on oppia ponin kilpailuttamisesta, ymmärtää volttaamisen alkeet, oppia lukemaan käsiohjelmaa sekä erilaisia sarjoja.

Lähtötasovaatimus Tasot I-IV ja valmennuskurssit tai vastaava osaaminen

Kilpakurssi II

Kilpakurssi on suunnattu yli 10-vuotiaille lapsille ja nuorille, jotka ovat suorittaneet ravikoulun kurssipolun vähintään valmennuskursseille asti tai hallitsevat vastaavat taidot. Kurssilla harjoitellaan kilparadalla ajamista, perehdytään volttaamisen perusteisiin sekä vieraillaan raveissa tutustumassa kilpailijoiden ravipäivään. Kurssin tavoitteena on oppia ravikilpailusääntöjä ja ymmärtää volttaamisen perusteet.

Kilpakurssit antavat hyvät valmiudet osallistua poniajolupakurssille. Kilpakursseille on mahdollista osallistua myös omalla ponilla.

Lähtötasovaatimus Tasot I-IV ja valmennuskurssit tai vastaava osaaminen